Crear Crear

Les activitats culturals marquen l´inici del Dénia Festival de les Humanitats

Dimecres, 26 de d’octubre 2022

La cultura i el pensament han estat els grans protagonistes a les primeres jornades d'activitats paral·leles del Dénia Festival de les Humanitats.

La programació cultural del Festival es va iniciar dilluns passat, 24 d'octubre, amb una gran convocatòria de públic a la Biblioteca Pública Municipal de Dénia, per assistir a la conferència “Diàlegs de proximitat. Humanitats i ciències davant d'un món en canvi”, a càrrec de l'intel·lectual i escriptor Javier López Alos i del físic, escriptor i conferenciant Vicent Botella.

Aquest diàleg sobre el canvi, des de la física i des de la filosofia, va convidar a una reflexió profunda: una conversació entre ciències i humanitats amb l'objectiu de comprendre una mica més com raonem, per pensar millor i equivocar-nos menys.

Javier López Alós, escriptor i expert en història del pensament polític, filosofia contemporània i cultura, va plantejar una anàlisi sobre el concepte del canvi i la particularitat dels canvis a què ens enfrontem els éssers humans en aquest moment històric, “caracteritzats per la seva capacitat ansiógena, al punt de poder denominar-se com a mutacions”, va assenyalar López Alós, que va fer referència també al “lent present” en què vivim, que té a veure amb la idea d'un temps sense passat, present ni futur, “un present continu , sense marques que permetin la comparació i, per tant, distingir el canvi”.

Per la seva banda, Vicent Botella Soler, doctor en física, científic de dades i escriptor, especialitzat en l'estudi de sistemes complexos i neurociència computacional, va ressaltar el concepte dels canvis reversibles i irreversibles a què s'enfronten els humans.

L'alcalde de Dénia, Vicent Grimalt, va ser l'encarregat de presentar un dels esdeveniments més destacats de la programació cultural del Dénia Festival de les Humanitats, la Jornada Literària “Territori Chirbes: claus de la seva escriptura”, que es va celebrar ahir dimarts 25 de octubre, a la Biblioteca Pública Municipal de Dénia.

Segons paraules de Vicent Grimalt, “en un festival destinat a pensar i repensar el món, no hi podia faltar un espai dedicat a un dels millors escriptors valencians contemporanis i veí de la nostra comarca com ara Rafael Chirbes; qui millor va saber reflexionar de manera tan crua i honesta sobre com hem tractat el nostre territori més proper durant les darreres dècades”.

Aquesta interessant trobada literària va permetre descobrir les claus de l'obra de Chirbes i reflexionar-hi. La jornada va començar amb la projecció de la xerrada "Ciutat oberta (Runes i Progrés)" al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (2014), per donar pas a dues interessants conferències: “La ruïna ètica i moral de la societat capitalista d'acord amb l'obra de Rafael Chirbes”, a càrrec de Jacobo Llamas Martínez, professor de la Universitat de León; i “(Re)escriure el territori. La costa valenciana com a palimpsest a la narrativa de Rafael Chirbes”, per Aina Vidal, investigadora d'Estudis Literaris a la Universitat Oberta de Catalunya. Ambdues conferències van permetre oferir, a partir dels retrats literaris de la societat valenciana que va fer Chirbes, una interessant visió sobre la ruïna ètica i moral d'una part de la societat actual i sobre la representació de la costa mediterrània a la novel·la actual, com a exemple del que no volem repetir en els models de desenvolupament del territori.

La jornada literària dedicada a Rafael Chirbes es va tancar amb una taula rodona que va convidar el nombrós públic assistent a analitzar i debatre sobre els Diaris de Chirbes, i que va comptar amb la participació de l'escriptor Alfons Cervera, de la periodista Marina Lesouef i de Mª José Micó (presidenta de la Fundació Rafael Chirbes).

La programació cultural del Dénia Festival de les Humanitats continua avui dimecres, 26 d'octubre, a les 19 hores, al Centre d`Art l`Estació de Dénia, amb la inauguració de l'exposició “Autoretrat” Un NFT hàptic o tàctil, creat per l'artista multidisciplinar espanyola implicada en activisme social Amparo Sard. Aquesta exposició, amb entrada lliure, permetrà al públic contemplar una obra artística insòlita, en tractar-se del primer NFT hàptic que transcendeix del visual al tàctil, creant una nova tendència al món de l'art modern.

La programació d'activitats culturals continuarà fins dissabte que ve, 29 d'octubre, amb diversos espectacles oberts al públic.

Dijous, 27 d'octubre, a les 18.30 hores, al vestíbul de l'Estació Marítima de Dénia, la companyia David Vento Dance Theater oferirà l'espectacle de dansa contemporània Indala.

Al carrer Marquès de Campo de Dénia s'oferiran espectacles i tallers musicals, a càrrec de l'Agrupació Artística Musical de Dénia i el Conservatori Tenor Cortis de Dénia. Aquestes actuacions se celebraran a diferents trams del carrer Marqués de Campo el divendres 28 d'octubre, des de les 17 a les 20 hores, i el dissabte 29 d'octubre, d'11 a 13 hores.

Per tancar la programació, el dissabte 29 d'octubre, després de l'acte de cloenda del Festival, actuarà, a la placeta del Centre Social, la Muixeranga de la Marina Alta acompanyada del grup Canya Badà. La programació cultural es tancarà dissabte a la tarda amb un taller i exhibició de swing per l'Escola La Marina Lindy Hop de Dénia, que tindrà lloc de 18:30 a 21 hores, a la plaça del Consell de Dénia.

Dénia Festival de les Humanitats

Dénia Festival de les Humanitats és una iniciativa de la Generalitat Valenciana, l'Ajuntament de Dénia, Baleària i la Fundació Dénia Ciutat Creativa, dirigida per Josep Ramoneda i Jordi Alberich, i coordinada per La Maleta de Portbou. Entre els objectius fundacionals destaquen: la pretensió de convertir-se en una cita anual de reflexió i diàleg sobre la condició humana. Oferir a la societat civil un fòrum obert on participar amb experts de primer nivell a l'àmbit del pensament humanístic. Promoure una formació en valors i el coneixement de les arrels i la història de lésser humà. Posar en valor i fomentar les humanitats com a àmbit de coneixement per formar una ciutadania amb pensament crític. Convertir Dénia en un referent del pensament, la reflexió i les humanitats a la Mediterrània.

Organitza:

Promou: